Times of Khaiwoon

From OpenGeofiction Encyclopedia
Jump to: navigation, search
Times masthead logo
The Times of Khaiwoon (Khaiwoonese: Khaiwoon bap Taims Khaiwoon bap Taims, but most often referred to locally as the Times) is the largest circulating newspaper in the city-state of Khaiwoon and one of top fifty in the world. Its average daily print circulation is approximately 700,000.[1] Although this number continues a steady decline, the paper's online presence, times.kh, has grown to become one of the world's leading news websites.[2] The paper is published by the The Times of Khaiwoon Corporation.[3]

History

Front page of the Times, 1 August 2014
The Times was founded in 1841 by Arthur Hudstone and Everett D. Clotting, two Ingerish businessmen resident in Khaiwoon, who organized the paper primarily as a bulletin for shipping notices and advertisements for the bustling port's growing expatriate community of various nationalities. Published exclusively in the Ingerish language, circulation remained relatively limited for its first fifty years, focused primarily on expatriates but also read by Khaiwoonese merchants who did business with them and moved in the same circles.[4]

The paper received a crucial boost in 1890 when Khaiwoon came under Ingerish rule. When the colonial government announced Ingerish as the sole legal language of mass publication in the territory, abruptly shutting down all the Khaiwoonese language papers that existed at the time, the Times became the leading publication literally overnight. The Times, largely staffed by Ingerish writers, initially hailed the colonial occupation as a "brilliant coup of progress" and published numerous editorials supporting its policies over a span of many years.[5]

By the early 1930s, however, a new generation of editors had come to the fore, several of them ethnic Khaiwoonese, and the paper's stance began to echo the mounting discontent of the Khaiwoonese people under the restrictions of the colonial authorities. On January 26, 1931, upon hearing news that the government would not be fulfilling a promise to lift the ban on Khaiwoonese language publications, the Times printed and distributed its first ever Khaiwoonese edition, an act of civil disobedience for which it was assessed a hefty fine, which it also refused to pay. Constables shut down the paper for three days until the Governor personally paid the fine on its behalf, insisting that he simply could not enjoy his morning tea without a copy of the Times.[6]

On the day of Khaiwoon's independence, September 1, 1934, the Times began publishing a daily Khaiwoonese edition alongside the Ingerish edition. Except for advertising, both versions contain almost identical content, and both remain popular to this day, with around 400,000 subscribers to the Ingerish edition and 300,000 to the Khaiwoonese. [7] The online edition, times.kh, has also been available in both languages since 1995.[8] An international edition, Times of Khaiwoon-Global, featuring Ingerish language content selected specifically for a worldwide audience, ran from 2001 to 2004, when it was dropped due to declining subscriptions.[9]


References

  1. "Times Subscription Figures". The Times of Khaiwoon. Retrieved 22 January 2014.
  2. "World news websites by traffic volume". Global Media Information Research Service. Khaiwoon. Retrieved 16 March 2015.
  3. "About the Times". The Times of Khaiwoon. Times.kh. Retrieved 22 January 2014.
  4. "History of the Times". The Times of Khaiwoon. Retrieved 22 January 2014.
  5. Nookhana, Priscilla W. The Times and the Protectorate. Khaiwoon: Whitmire-Khembap Historical Publishing. 2005.
  6. Khoonwap, Talbot. "The Dangers of Printing a Newspaper in Khaiwoonese" "Khaiwoon New History Journal". March 1, 2007. Retrieved 6 September 2012.
  7. "Times Subscription Figures". The Times of Khaiwoon. Retrieved 22 January 2014.
  8. "Times.kh". The Times of Khaiwoon. Retrieved 22 January 2014.
  9. Bapawar, Helen (12 December 2004). "Times-Global to end". The Times of Khaiwoon. Retrieved 8 October 2013.

See also